Jak pisać bloga?

Blogowanie staje się coraz bardziej popularne. Termin blog nazywany niegdyś stroną XXI wieku jest znany każdemu. Internetowe dzienniki stają się idealną drogą w przekazywaniu informacji czy też opowiadaniu czytelnikom swoich prywatnych przeżyć i emocji. Z dnia na dzień powstaje około 80 tysięcy przeróżnych blogów, a większości z ich założycieli zależy na sławie i pieniądzach. Niemniej jednak blogowanie to długodystansowy maraton, który wymaga zaangażowania, serca, unikalnej osobowości, wkładu pracy i czasu. Wiele osób nie zdaje sobie z tego sprawy, dlatego też ich blogi nie potrafią przetrwać próby czasu i próby motywacji. Przed przystąpieniem do blogowania dobrze jest zapoznać się z tym, co rzeczywiście się z nim wiążę. Zapraszam Cię więc do lektury. Uwielbiam blogować i uchylenie Ci rąbka blogerskiego świata będzie dla mnie przyjemnością.

Dlaczego piszemy bloga?

Rodzajów blogów jest całe mnóstwo – lifestylowe, modowe, kulinarne, firmowe (mające na celu promocję jakiejś usługi bądź produktu) a nawet wędkarskie! Wynika to z tego, że każdy z nas fascynuje się czymś innym. Tematyka bierze się ze zgłębiania danej branży albo z hobby, którym chcemy dzielić się ze światem. Jeśli zaś chodzi o motywacje do pisania to są one bardzo różnorodne. Od zamiaru zwiększenia sprzedaży swoich usług, utrzymywania dobrych relacji z klientami, budowania wizerunku eksperta czy marki, aż po samą przyjemność – aktywność tylko dla siebie. Z pewnością ilu autorów, tyle motywacji. Najważniejsze jednak jest to, by pisać bloga ze szczerej chęci. Nasze nastawienie i zaangażowanie jest widoczne na blogu. Od niego zależy czy nasz blog będzie uchodził za autentyczny, a czytelnicy będą odwiedzać go systematycznie i z radością.

Zanim przystąpisz do blogowania, znajdź swoje indywidualne Dlaczego? Co sprawia, że Twoje serce bije mocniej? Czym pragniesz podzielić się ze światem? Co uważasz za znaczące i ważne? Spisz te odpowiedzi, wypunktuj je. Niech powstanie z tych Twoja osobista misja, osobisty manifest blogerski.

O czym pisać bloga?

Najlepiej o tym, co człowieka obchodzi i wkręca. Wszystko zależy od autora. Właściciel sklepu rowerowego będzie pisał o składaniu rowerów, a pasjonatka masażu – jak zbawienne jest jego działanie. Czy jest jakiś temat, który budzi w Tobie szczególny entuzjazm? Jest coś, o czym mógłbyś / mogłabyś słuchać godzinami? Świetnie! Czujesz pewien temat, a to dobry początek.

Mając wybrany temat, blogowanie wydaje się już tylko jazdą z górki na ulubionym rowerze. Nawet podczas tej sielanki, warto od czasu do czasu rozejrzeć się czy na drodze nie stoi jakaś przeszkoda. Dobrze jest zwolnić i rozważyć częstotliwość publikowania treści oraz jej prezentację pod względem wyglądu. Sprawdzonym sposobem by zyskać stałych czytelników jest wypuszczanie w sieć postów blogowych w każdym tygodniu, urozmaicanie ich profesjonalnymi zdjęciami, a przede wszystkim zwracanie uwagi na formę każdej notatki (nie może być ona za długa, bo w ten sposób już na przywitanie zniechęci internautę). To, o czym chcesz pisać jest równie ważne, jak to w jaki sposób oraz jak często.

Daj się ponieść sile inspiracji! Warto dużo czytać, bywać, rozmawiać z ludźmi czy oglądać. To wszystko przełoży się na świeżość Twoich wpisów. Należy chłonąć otaczający nas świat i obserwacje przerabiać na refleksje. Ważne, by źródła naszych inspiracji były żywe i różnorodne. Jeśli na co dzień mamy do czynienia tylko z tematami z tzw. „własnego podwórka” ciężko będzie nam kogoś zaskoczyć czy poszerzyć jego horyzonty.

Temat wpisu może być pytaniem zaczynającym się od słowa: Jak, Gdzie, Czy? W przypadku bloga turystycznego np. jak złożyć koszulę na podróż?, gdzie pojechać na majówkę?, czy można podróżować w ciąży? Od dobrania wyszukiwanego tytułu zależy też późniejszy sukces naszego artykułu. Pisać należy na tematy, których wyszukują użytkownicy.

Jak należy prowadzić bloga?

Bloga należy prowadzić w takim tempie i w takiej formie, ażeby nie znudzić czytelników ani siebie. Najważniejsza jest lekkość. Pisząc bloga trzeba równocześnie pamiętać i zadbać o jego promowanie. O promocję dbamy głównie na początku, podczas kreowania pierwszych myśli o blogu. Choć bez ruchów promocyjnych nie pozyskamy czytelników, to pierwszorzędnie jednak powinniśmy skupić się nad wizualizacją bloga, przekazaniem pasji oraz wartościowej treści. Systematyczna promocja zapewnia szersze zasięgi i powracających czytelników.

Ogromną rolę odgrywają same wpisy! Należy pamiętać, że tworzone przez nas treści powstają przede wszystkim dla czytelników. Powinny być nie tylko rzeczowe, ale także ciekawe. Co więcej – nie wolno zapominać o odpowiedniej estetyce. Nie zawsze czytelnicy zapoznają się z wpisem od początku do deski, bywa, że opinię o blogu budują sobie na podstawie tego, co widzą. Towarzysząca nam na co dzień szybkość i chaotyczność sprawia, że szybko skanujemy tekst w poszukiwaniu informacji, które mogłyby do nas przemówić. Pójdź na rękę swoim czytelnikom i zadbaj o odpowiednią architekturę i formę treści. To proste. Wystarczy, że skupisz się na tworzeniu krótkich akapitów, stosowania poprawnych nagłówków, uwypukleniach / pogrubieniach oraz zadbasz o zachęcające zdjęcia.

Bardzo ważnym elementem pisania bloga jest kontakt z czytelnikami i fanami. Zawsze staraj się znaleźć na to czas. Śledź komentarze, czytaj je i odpowiadaj. Czytelnicy będą Ci wdzięczni za to, że podchodzisz do nich personalnie i poświęcasz czas, żeby odpowiedzieć czy doradzić. Na bieżąco usuwaj bezwartościowe komentarze i spam. Możesz stworzyć regulamin komentowania Twojego bloga, co pozwoli Ci zaprowadzić na nim porządek.

W dzisiejszych czasach blog nie istnieje bez mediów społecznościowych. Chcąc nie chcąc, trzeba się z nimi zaprzyjaźnić i odkryć ich użyteczną moc. To bardzo cenne źródło wiedzy o tym, do kogo właściwie trafiamy swoim blogowaniem. Na początek warto zacząć od Facebooka czy Instagrama. Media społecznościowe kształtują wizerunek Twojego bloga i sprawiają, że staje się on nośnikiem opiniotwórczych informacji.

Ja ciekawe tematy na bloga dobieram za pomocą kilku narzędzi: Google Keywords Planner, Ubersuggest, Seo Keywords Studio. O sposobie dobierania słów napiszę z czasem oddzielny artykuł, bo to temat dość złożony.

O aspektach technicznych i statystykach

Internet daje nam niezliczone możliwości tworzenia bloga. Istnieją takie serwisy jak Blogspot, WordPress czy Pinger. Niemniej jednak najlepiej jest stworzyć swojego bloga na odrębnej domenie – świadczy to o poważnym podejściu do tematu, w dodatku samoistnie buduje markę. Zwykle wiąże się to z wydatkami, jednak gwarantuje stuprocentowe prawa autorskie i całkowitą niezależność. Taka decyzja łączy się z jednym wydatkiem, ten wydatek to zakup serwera I domeny. Dobry serwer, który udźwignie naszego WordPressowego bloga kupimy już od 49 zl brutto za rok. Domenę pl zarejestrujemy nawet za 1 zł, ale po roku koszt odnowienia jest większy. Czyli tak naprawdę po roku będzie nas to kosztowało około 120 zł. Ja płacę u hostingodawcy 63 zł.

Osobiście prowadzę bloga wędkarskiego – www.blog-wedkarski.pl. Od października 2015 roku stworzyłem ponad 30 artykułów. Przełożyło się to na zadowalający ruch na blogu – mogę pochwalić się około tysiącem odwiedzin w skali miesiąca z wyników naturalnych/organicznych Google. Nawet jeśli piszemy rzadko, ale publikujemy wartościowe treści, możemy liczyć na większy ruch.

Poniżej przedstawiam statystyki odwiedzin google/organic (wyniki naturalne Google), porównujące pierwszy kwartał roku 2017 z 2016. Im więcej wartościowych artykułów, tym ruch na stronie coraz większy.raport odwiedzin bloga Google OrganicWzrost liczby odwiedzin z wyszukiwarki Google o 362,04%. W 2016 w tym samym kwartale było 627 odwiedzin, a już rok później 2 897. To pokazuje moc content marketingu. Pomyśl, jakby się przełożyło prawie 3 000 wejść na Twoim blogu firmowym?

Warunki organizacyjne i rola „odczekania”

Kiedy już coś stworzymy, ciągnie nas do tego, by jak najszybciej się tym pochwalić. Normalne, w końcu się napracowaliśmy i chcemy zebrać laury czytelnictwa i pochwały. Mimo tej chęci, warto troszkę poczekać przed publikacją tekstu na blogu, pozwolić tekstowi poleżeć. To pozwoli wyłapać ewentualne błędy, sprawdzić czy post jest logiczny i zaciekawiający. Jeśli spojrzysz na tekst z dystansu przekonasz się, czy tekst jest atrakcyjny. Edycja to również ważna część procesu pisania. Nie masz pewności czy Twój post jest wystarczająco dobry? Przeczytaj go na głos, pozwoli Ci to ocenić czy brzmi mądrze.

Wsparcie w prowadzeniu bloga

Blogowanie sprawia mi niepisaną frajdę. Jeśli widzisz potrzebę posiadania bloga w swojej firmie – skontaktuj się ze mną. Wspieram firmy w prowadzeniu blogów i w odróżnieniu od (co poniektórych) agencji content marketingowych wykazuję się solidnością i poświęceniem, a także jestem praktykiem z wieloletnim doświadczeniem, nie teoretykiem. Współpraca ze mną to gwarancja indywidualnego podejścia i dzielenia pasji do blogowania.

Zapraszam Cię do bezpośredniego kontaktu. Możesz podzielić się ze mną swoim blogiem, zadać pytanie dotyczące blogowania.

Życzę Ci weny i czytelników!

3 thoughts on “Jak pisać bloga?

  1. Moim zdaniem w każdy blog należy wnieść serce, czytelnik wyczuje energię, którą przekazujesz w swoich postach. Jeżeli ciebie interesuje dany temat to napiszesz to tak, ze z pewnością innych zaciekawi. Od dłuższego czasu chcę zacząć prowadzić bloga, jednak trochę zniechęcają mnie te wszystkie koszta.

  2. Pewien czas temu prowadziłam badania na temat wpływu blogerów na decyzje konsumentów. Wynikało z niego, że ponad połowa respondentów bierze pod uwagę w decyzjach zakupowych recenzje blogerów. Bardzo duża część osób również kupuje pod wpływem przeczytanej recenzji, bez wcześniej uświadomionej potrzeby. Także warto wiedzieć, że na blogerach spoczywa spora odpowiedzialność;)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *